Societat · 19 d'Octubre de 2012. 19:48h.

Nova sentència del TC contra el català

Considera que no pot ser un "requisit" per als funcionaris

Nova sentència del TC contra el català

Seu del TC a Madrid

El Tribunal Constitucional ha desestimat tots els recursos presentats per la Generalitat l'any 2004 contra la reforma de Llei Orgànica del Poder (LOPJ) Judicial i recorda que els funcionaris de Justícia són competència de l'Estat. És per això que han considerat que el català no ha de ser un "requisit" per treballar sinó només un "mèrit".

Tot i que el recurs es va presentar el 2004, l'Alt Tribunal es basa en la sentència sobre l'Estatut d'Autonomia del 2010, en el qual queda establert que el poder judicial i les competències exclusives del Govern a Justícia no es poden transferir a les CA ja que regulen un principi bàsic a tot Espanya.

Els jutges han recordat que el cos de funcionaris de Justícia "és de caràcter nacional". Per tant, consideren que el  Govern central és qui ha de triar els requisits per a l'admissió  i la formació dels funcionaris.

El TC també exposa, donat el caràcter nacional de Justícia, que el català no ha de ser un requisit previ per accedir al funcionariat judicial, però sí pot ser un mèrit.

"Ha de ser l'Estat qui reguli l'ús de les llengües dins de l'Administració de Justícia, sense perjudici que les comunitats autònomes puguin regular l'abast inherent al concepte de cooficialitat 'i afegim' és obvi que els reproduïts preceptes estatals relatius al coneixement de la llengua autonòmica cooficial guarden la proporcionalitat exigida, doncs l'article 530 LOPJ, en connexió amb l'article 521 de la mateixa Llei, configura els coneixements de la llengua cooficial com un 'mèrit'", s'especifica.

27 Comentaris

Publicitat
#15 Ignasi Ripoll, Sant Carles de la Ràpita, 21/10/2012 - 20:58

Aquesta sentència és injusta. El TC, interpretant de manera mesquina la Constitució, és un dels màxims responsables de fer créixer l'independentisme a Catalunya. Aquesta n'és una demostració més. En temps de Tomás y Valiente això no hauria passat.

#14 spanish, Madrdi, 20/10/2012 - 10:41

no es contra el catala...un funcionario judicial tienen que saber los cuatro idiomas entonces ?

#14.1 CAT..SI, CAT, 20/10/2012 - 11:46

spanish, el funcionario judicial tiene que saber el español, y, además, el català en Catalunya, el vasco en el Pais Vasco y el gallego en Galicia. Muy fácil de entender. Y si se va a Francia, tiene que saber el francés, el alemán en Alemania, el inglés en Gran Bretaña, etc....

#14.2 Miquel Strubell, Barcelona, 20/10/2012 - 13:19

Las lenguas oficiales donde quiera trabajar. Por los más elementales criterios de eficacia, proximidad y ahorro. El sistema judicial está al servicio de los ciudadanos y la sociedad, no de los funcionarios! Las sentencias TC en este tema han sido acusadas de corporativas (por lo menos).

#14.3 DLM, Barcelona-España, 20/10/2012 - 14:06

#14.1

CAT..SI, CAT. 20/10/2012 - 11:46
Trata Vd. de " colar " algo que no es, ni de lejos, equivalente. En las Naciones que Vd. señala hay un idioma común y es que el que se exige y se enseña. En España hay un idioma común y es el que el T.C. resalta. Todo lo demás, son masturbaciones mentales.

#14.4 Apol0, madrit, 20/10/2012 - 20:57

en la administración publica de cada CCAA debe estar presente el castellano y en caso de que haya alguna coofiacialidad el idioma cooficial, pero en ningún caso debe sustituirse ninguna de las dos lengua, NINGUNA, y no son pocos los casos en los que los nacionalistas quieren quitar el castellano.

#14.5 no estaria de més, barcelona, 23/10/2012 - 08:38

Doncs miri, no estaria de més. Són ells qui trien la feina i poden trobar-se amb tota aquesta casuïstica. Els que treballem de cara el públic hem de tenir "idiomes".

#13 antoni51, bafdalona, 20/10/2012 - 10:15

no diuen que el catala es cooficial a catalunya?
con es possible que la justicia m'atengui en catala si el funcionari de torn els desconeix.
¡¡¡¡ catala unic idioma oficial ja!!!!!!!!!!

#12 hechos en todos los pises del mundo pasa lo mismo, b, 20/10/2012 - 08:05

Es una nueva sentencia por EL DERECHO A ELEGIR de las personas.

(y no de las ideologías políticas excluyentes)

#12.1 Miquel Strubell, Barcelona, 20/10/2012 - 13:28

Gracias por indicar perfectamente el problema. Qué opción tiene la 'persona' para la cual se creó el sistema judicial, ante una 'persona' funcionaria que no es capaz (por manifiesta incompetencia lingüística) de respetar la lengua que elige el ciudadano? Ninguna. Imposible en Suiza o Bèlgica!

#12.2 Esteve, Granollers, 20/10/2012 - 17:54

Dons jo tambe tinc el meu dret a escollir jo parlo catala i si el jutge no m'enten que demani un traductor.
ANIMO A TOTS A FER EL MATEIX.
Ara be, no us queixeu dels costos.

#11 Pau, Catalunya, 20/10/2012 - 06:50

Una més, ja no ens hauria de sorpendre
www.catnegre.cat