Vuit anys després de la data en que haurien d’haver finalitzat les obres de la variant de Vallirana, la Ministra de Foment, Ana Pastor, ha visitat la zona i ha assegurat que els treballs “van a bon ritme”. Pastor ha apostat perquè el desdoblament estigui acabat al 2017 “si no hi ha cap problema”.
Les obres es van iniciar al 2003 i havien de finalitzar al 2007. Els treballs s’han aturat en diverses ocasions per imprevistos (els operaris es van topar amb un material que no preveien a l’hora d’excavar un túnel) i per la manca de finançament arran de la crisi econòmica.
La variant de Vallirana alleugerirà el volum de trànsit que ha de suportar la N-340 al seu pas per aquesta localitat del Baix Llobregat. Concretament, es preveu que el traçat alternatiu doni servei als 19.000 vehicles de mitjana que travessen diàriament el nucli urbà de Vallirana.
La infraestructura, de 2,4 quilòmetres de longitud, tindrà un túnel de dos tubs -un per cada sentit de circulació- d’1,4 quilòmetres cadascun i que es construiran sota una zona residencial.
També s’han planificat tres galeries d’emergència que comunicaran els dos tubs del túnel; així com les corresponents instal·lacions d’enllumenat, ventilació, megafonia i telèfons d’emergència. Per tal d’evitar el pas de les rieres i donar accés al nucli urbà de Vallirana, s’han projectes sis estructures, dues de drenatge transversal i una longitudinal.
A més, es contemplen dos enllaços per connectar la variant amb la N-340 sentit Tarragona i Barcelona. La inversió total estimada per completar les obres de la variant de Vallirana a la N-340 és de prop de 143 milions d’euros.