Publicitat
Societat · 13 de Desembre de 2016. 21:24h.

El rescat de les autopistes pot costar uns 5.000 milions d’euros

En Comú Podem demana la compareixença del ministre de Foment, Íñigo de la Serna, al Congrés

El rescat de les autopistes pot costar uns 5.000 milions d’euros

L'autopista Radial 5, en una imatge d'arxiu

El Govern espanyol ha admès que l’Estat es farà càrrec de les vuit autopistes de peatge que actualment estan en fallida i risc de liquidació, segons ha anunciat el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, en una entrevista a TVE. Un rescat que pot tenir un cost superior als 5.000 milions d’euros, segons ha assegurat En Comú Podem a través d’una nota de premsa.

Les autopistes en fallida són l'R2, l'R3, l'R4 i l'R5 -que encerclen Madrid- i també les de Madrid-Toledo, Cartagena-Vera, Ocaña-La Roda i l'M-12 Eix Aeroport, que enllaça Madrid i Barajas. “L’escenari que se'ns planteja és arribar una reversió d'aquestes autopistes a l'Estat. Estem negociant amb les entitats financeres per veure si és possible arribar a un acord mutu que faciliti les coses, però és complicat”, ha explicat el ministre.

Per la seva banda, En Comú Podem ja ha demanat la compareixença d’Iñigo de la Serna, perquè expliqui “la nacionalització d’aquestes carreteres que pot suposar un cost per l’Estat de 5.500 milions d’euros”. El portaveu dels ‘comuns, al Congrés, Xavier Domènech, ha considerat que "el rescat per part del PP de les autopistes radials de Madrid és una mostra més de la mena de polítiques del Govern per beneficiar només a uns pocs”.

“És un nou exemple de com es privatitzen els beneficis i es socialitzen les pèrdues que acabem pagant la gent normal i corrent”, ha dit Domènehc”, alhora que ha recordat que CiU va votar a favor d’una partida als Pressupostos de l’Estat de 2011 per compensar la caiguda dels ingressos de les autopistes radials de Madrid.

Domènech ha assegurat, en aquest sentit, que “dona la casualitat de que aquestes concessionàries d’aquestes autopistes són empreses amb les que CiU ha tingut una relació molt fluida”. “Aquest comportament de CDC a Madrid -ha afegit- no els impedeix després a Catalunya alimentar la cultura del greuge situant com exemple el tema dels autopistes que ells mateixos han votat i impulsat en alguns casos”.

Entre l’accionariat de l’R2, l’R3, R4 i R5, hi ha empreses com Abertis, ACS, Sacyr, Acciona, Globalvía i Bankia. L’autopista Oçaña - La Roda està participada per Ferrovial, Sacyr i Kutxabank; l’M-12 Eix Aeroport per OHL; i la via ràpida que uneix Madrid-Toledo ho està per Isolux, Comsa, Sando, Azvi i Banco Espítiru Santo.

Mentrestant, el portaveu del Partit Demòcrata Europeu Català al Congrés, Francesc Homs, ha dit que “és una vergonya i algú hauria d’assumir responsabilitats”. També ha recordat que l’exministre de Foment, Ana Pastor, va assegurar fa dos anys que “això costaria 0 euros als contribuents, i resulta que és mentida perquè costarà 5 mil milions”.

Publicitat
Publicitat

4 Comentaris

Publicitat
#4 Yotto, Girona, 14/12/2016 - 08:44

Allam Domènech, la relació de les concessionàries amb CiU no impedeix a Catalunya alimentar la cultura del greuge ? Els pagarà la Comunitat de Madrid i Castilla-LaMancha els rescats ? No ? Doncs si que hi ha greuge, tontet.

#3 Potser, Barcelona, 13/12/2016 - 22:57

Podrien rescatar l'AP-7 que ja la van amortitzar els avis i la seguiràn pagant els besnéts...

#2 Galderic, Barcelona, 13/12/2016 - 21:46

Un altre avantatge de ser súbdit del Regne d'Espanya, ha ha ha.
Construeixen els amiguets del Régimen unes autopistes ruïnoses que acabem pagant els lacais del fantàstic regne d'Espanya.