Uns dos-cents manters ocupen cada dia el vestíbul de l'estació de Rodalies i Metro de Plaça Catalunya, la principal estació de la ciutat. L'aglomeració de gent -Renfe ha trucat més de 600 vegades al 112 per avisar- dificulta fins i tot el pas de la gent i suposa un seriós problema de seguretat en cas d'evacuació d'urgència.
L'improvisat basar, format per desenes de venedors ambulants al vestíbul de l'estació, posa en perill la seguretat dels usuaris en una de les zones més concorregudes de la capital catalana en incrementar les possibilitats d'accident en casos d'evacuació.
Qualsevol incidència que pogués produir-se en alguna de les estacions que connecten l'intercanviador (accident ferroviari, atemptat terrorista, incendi...) requeriria una evacuació ordenada i ràpida de tot el recinte. La presència del basar a l'intercanviador converteix l'espai en un potencial risc d'allaus humanes i taps en cas d'evacuació.
Renfe porta deu mesos alertant la Guàrdia Urbana i Mossos d'Esquadra d'aquest problema sense que fins al moment s'hagi solucionat. De fet, ha realitzat més de 600 trucades al 112 demanant ajuda policial per desallotjar al vestíbul.
El ministeri de l'Interior i la direcció general de la Policia ja van recomanar a l'Ajuntament de Barcelona el Nadal del 2016 (arran de l'atropellament massiu en un mercat nadalenc a Berlín) instal·lar mesures de protecció físiques que impedissin atacs similars terroristes.
La Policia va instar a la protecció (mitjançant pilones o altres elements) dels espais públics on es registrés una gran afluència de persones per tal de dificultar l'entrada de vehicles. Així i tot, a la Rambla de Barcelona mai es van instal·lar aquests sistemes de protecció físics per impedir atacs terroristes fins a l'atropellament massiu del 17 d'agost.
