Milers de conductors van tornar a viure ahir una tornada a casa de cap de setmana, en aquest cas pont de la Segona Pasqua, amb cues a les carreteres. Especialment a les de la costa, i sobretot amb retencions quilomètriques a l'AP-7, la via més complicada.
La Catalunya lliure de peatges, una vella reivindicació d'ERC que l'any 2012, quan estava a l'oposició, es va adherir a la campanya "no vull pagar"; es va fer realitat al setembre del 2021. Des d'aleshores s'han cronificat els problemes en aquesta autopista: hi ha més volum de vehicles, també el de camions, i hi ha augmentat la sinistralitat. Ahir hi va haver cues de fins a 20 km als trams nord i sud.
Les retencions a l'autopista AP-7 sumaven una quarantena de quilòmetres en ambdós sentits aquest dilluns a dos quarts de sis de la tarda en plena operació tornada, segons les dades que facilita el Servei Català de Trànsit (SCT).
En concret, l'antiga via de pagament registrava a aquella hora 24,5 quilòmetres de retencions en sentit nord, 15 a Vilafranca del Penedès cap a Barcelona, 7 al Vendrell, també cap a la capital catalana, i 2,5 a Altafulla.
En sentit sud hi havia quatre trams afectats, 10 a la Roca del Vallès, 4 a Fogars de la Selva, 2 a Sant Celoni i 2 més a Llinars del Vallès. L'SCT va informar que fins a les quatre de la tarda han tornat a l'àrea metropolitana més de 95.000 vehicles, el 33% dels previstos fins a la mitjanit.
També és preocupant l’augment de la sinistralitat que ha registrat aquesta autopista des que s'han aixecat les barreres. L’increment generalitzat del trànsit ha convertit l’AP-7 en la via amb més accidents greus o mortals registrats des de començament d’any, amb 13 víctimes mortals, gairebé un 20% del total. I al darrere de l’AP-7, la C-32, la C-31, la C-14 i l’N-II.
La Generalitat estudia prendre mesures per intentar solucionar la sinistralitat i ha plantejat a la Direcció General de Trànsit (DGT) reduir la velocitat a l’autopista dels 120 als 110 quilòmetres per hora. Interior, per la seva banda, vol fer un marcatge als camions establint controls per assegurar que es respecten els temps de descans i que es condueix amb les condicions adequades.