Artur Mas inaugura aquest divendres el desdoblament de l'Eix Transversal (C-25), amb un acte solemne, malgrat que és la remodelació d'una carretera feta a la dècada dels 90 que mai no ha complert amb les demandes dels ciutadans.
Berta Blanch, una veïna de Santa Coloma de Farners, usuària de la C-25 i comercial de professió -amb molts kilòmetres diaris a l'esquena- ha explicat a e-notícies que "des de fa anys la circulació per l'Eix és impossible".
"La carretera ha arribat a ser lenta i perillosa, i s'hi registren un gran nombre d'accidents a l'any", ha afegit abans de dir que "el fet de tenir un sol carril i que hi ha un gran nombre de camions circulant-hi ha acabat provocant avançaments que han arribat a ser mortals".
Preguntada sobre les obres i el desdoblament ha comentat que "evidentment és una gran notícia, però hem estat anys patint les obres quan ja se sabia quan es va inaugurar per primera vegada que aquesta carretera no compliria amb les necessitats".
"Al final, molts hem acabat tornant a optar per baixar a Barcelona i agafar l'A-2 per anar a Lleida perquè ens estalviem hores de carretera. Les obres i els límits de velocitat han doblat les hores de viatge i han acabat amb la paciència de la gent. L'Eix és un infern", ha explicat.
Just quan s'han complert 15 anys de la primera inauguració oficial -llavors va ser Jordi Pujol qui va fer els honors- el Govern preveu una reestrena a bombo i plateret. I tot després de més de tres anys d'obres que sovint han acabat la paciència dels usuaris.
L'Eix va ser una reivindicació històrica dels ciutadans de les comarques de Girona i Lleida per connectar les dues províncies passant per les comarques centrals i sense haver de passar per Barcelona i la seva àrea metropolitana.
El Govern de Jordi Pujol finalment va accedir-hi i es va iniciar el que va resultar ser una obra amb poca visió de futur. I és que en comptes de preveure el trànsit diari -i la circulació de milers de camions- es va optar per una via amb un carril per sentit de circulació, deixant de banda l'opció que fos una autovia.
El resultat va ser anys de cues, lentitud i queixes dels usuaris, molts dels quals tornaven a optar per passar per Barcelona. Fins i tot Damià Calvet, secretari de Territori i Mobilitat, que ja estava a la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques quan es va iniciar l'Eix, admetia fa uns mesos que al 1997 ja sabien que estaven fent una carretera estreta però que el pressupost no donava per fer mes.
Anys més tard, amb el tripartit al Govern, es va decidir remodelar i acabar fent el segon carril per sentit, multiplicant els costos de construcció.
L'Eix Transversal desdoblat al complet entrarà en servei aquest 4 de gener, ja que les obres ja estan completades. Les obres han suposat desdoblar 143 quilòmetres i construir dos quilòmetres nous d'autovia des de l'AP-7 fins a connectar amb la N-II desdoblada a Caldes de Malavella.
L'eix registra un trànsit d'entre 8.000 i 17.000 vehicles diaris, amb un percentatge de circulació de vehicles pesants d'entre el 20% i el 30% en funció del tram.
La C-25 es divideix en tres trams: Cervera-Manresa, amb una longitud de 44,4 quilòmetres; Manresa-Vic (Gurb), amb 43 quilòmetres, i Vic-Caldes de Malavella, el de més longitud amb 55,4 quilòmetres.
Els treballs han comptat amb un pressupost de 733,8 milions d'euros, i el Govern haurà de pagar 69.800.000 de mitjana fins al 2040 en concepte de 'peatges a l'ombra' -la concessió dura 33 anys des de l'adjudicació el 2007-, i aquest any la Generalitat abonarà en concepte d'aquest tipus de peatges 125.000.000 i 304 de concessions.