El filòsof Xavier Rubert de Ventós ha assegurat que "a mitjà termini Espanya no ens convé, perquè no ens respecta", però també creu que "avui la independència no guanyaria un referèndum vinculant".
En una entrevista al diari Ara, Rubert de Ventós, que va ser diputat i eurodiputat del PSC, afirma que "primer cal anar Catalunya endins, anar cap als altres catalans. Per això em volia fer de l'Espanyol".
D'altra banda, creu que Catalunya ha de buscar el suport d'Europa. "El 1987 vaig ser el primer a parlar català al Parlament Europeu. Un eurodiputat de Jerez, sense gaire cultura, em donava suport perquè apreciava que va veure que aquí no hi havia el classisme del seu poble i que el tractaven de senyor. 'Entonces supe que era de los vuestros y no de aquellos', em va dir".