L'accident als Alps francesos de l'avió de la companyia Germanwings ha posat de relleu les fallades de l'espai Schengen. La supressió de controls fronterers des de 1985 permet que actualment 420 milions d'europeus puguin desplaçar-se sense passaport per 26 països, dels quals 22 són estats membres de la UE.
El ministre alemany de l'Interior Thomas de Maizière ha declarat al diari Bild que arran de l'accident van verificar el passatge i el personal a bord per veure si hi havia algun element terrorista o algun passatger sospitós, però " vam constatar que ni tan sols sabíem amb certesa qui anava assegut a l'avió. "És un problema de seguretat enorme. Hem d'analitzar seriosament la situació per saber si tot ha de continuar igual. Un vol no es pot comparar a un viatge en tren o autocar, en què els bitllets són anònims".
Les noves tecnologies han donat unes immenses facilitats per a la contractació particular de vols. Hi ha companyies que permeten comprar el passatge on line, amb el posterior enviament a l'usuari d'un codi QR. Amb això és suficient per passar el check in i pujar a bord de l'avió sense haver hagut de mostrar cap document. Per robatori del smartphone o alguna altra argúcia, es pot suplantar fàcilment la identitat del viatger.
En aquestes condicions, l'única manera de localitzar un intrús és a través del visionat dels enregistraments fets per les càmeres de vigilància i el reconeixement facial, però es tracta d'un procés lent i no pas infalible. Thomas de Maizière voldria canviar aquesta situació actuant sobre la mateixa reglamentació de trànsit de passatgers d'un país a l'altre, per exemple, imposant l'obligació de mostrar un document d'identitat abans d'embarcar.